مقاطع تحصیلی در آلمان (شرایط جدید ۲۰۲۳)

مقاطع تحصیلی

کارشناسی (BA, B.Sc., B.Eng)

مقاطع تحصیل در آلمان: کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، کالج‌های تحصیلی و فنی و حرفه‌ای.

کارشناسی اولین مدرکی است که می توان در دانشگاه دریافت کرد. و در بازار کار بین المللی شناخته شده است. دوره کارشناسی ۶ تا ۸ ترم طول می کشد. بعد از آن می توانید زندگی حرفه ای خود را شروع کنید و یا در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازید.

کارشناسی ارشد (MA, M.Sc., M.Eng)

مدرک کارشناسی ارشد معمولاً سه تا چهار ترم طول می کشد و دانش به دست آمده از مدرک لیسانس را گسترش می دهد. یک پیش نیاز برای مدرک کارشناسی ارشد اغلب مدرک (لیسانس) از یک دوره مشابه است. در پایان دوره کارشناسی ارشد، شروع به کار یا مدرک آکادمیک بعدی را برنامه ریزی می کنید: دکترا.

دکترا

با نوشتن مقاله پژوهشی در این دوره و کسب مدرک دکترا، عنوان دانشگاهی “دکتر” را کسب می کنید.. بسته به موضوع، دکترا بین چهار تا ده ترم طول می کشد.

دانشگاه های دولتی و خصوصی

اکثر دانشجویان در آلمان (تقریباً ۹۴٪) در یک دانشگاه دولتی تحصیل می کنند. اما ۱۲۰ دانشگاه خصوصی نیز وجود دارد. در این دانشگاه ها، دانش آموزان اغلب مجبور به پرداخت شهریه های بالایی هستند. کیفیت در دانشگاه های دولتی و خصوصی نسبتا خوب است.

Higher education compass – courses offered throughout Germany

The levels of the Common European Framework of Reference are used to describe language levels and make them comparable

سطح دقیق مهارت‌های زبان و آزمون های شناخته شده می تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از دوره ای به دوره دیگر متفاوت باشد. موارد زیر برای اکثر – اما نه همه – دوره های آلمانی زبان صدق می کند.

اگر مدرکی در دسترس نباشد، چه باید کرد؟

در این صورت، دانشگاه ها تصمیم می گیرند که چگونه اقدام کنند. شما می توانید بین مصاحبه، تعیین محل یا امتحان ورودی و همچنین آزمون ارزیابی یا حضور در کالج آمادگی یکی را انتخاب کنید.

اطلاعات مربوط به گواهی پایان تحصیل منتهی به ورود به دانشگاه

بخش “مدرک تحصیلی با ورودی دانشگاه” “Schulabschlüsse mit Hochschulzugang” اطلاعاتی در مورد ارزیابی مدارک مدارس کشور ایران با توجه به ورود به دانشگاه در آلمان ارائه می دهد. با کمک اطلاعات موجود در آن، می توان تعیین کرد که تحت چه شرایطی می توان از مدرک تحصیلی متوسطه خارجی برای شروع دوره کارشناسی در آلمان استفاده کرد. تمام گواهینامه های دبیرستان خارجی که امکان دسترسی به آموزش عالی در کشور خود را فراهم کنند، ارزیابی می شوند. ZAB در فواصل منظم بررسی می‌کند که این مدارک کدام هستند.

ارزیابی مدارک تحصیلی متوسطه بر اساس مصوبات کنفرانس وزیران آموزش و پرورش است. هر یک از مدارک در گروه های موردی شماره گذاری و نشان داده شده است.

اطلاعات مربوط به ارزیابی گواهی پایان تحصیل دو بار در سال در تاریخ ۱۵ مارس و ۱۵ سپتامبر به روز و منتشر می شود.

برخی از رشته های پرطرفدار آلمان برای مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • روابط بین الملل (international relations)
  • تجارت (business)
  • مهندسی (engineering)
  • اقتصاد (economics)
  • مهمان نوازی (hospitality)

مقطع کارشناسی ارشد:

  • علوم کامپیوتر (Computer Science)
  • بازار یابی (Marketing)
  • تجارت و اقتصاد (Business and Economics)
  • منابع انسانی (Human Resources)
  • مهندسی (Engineering)

انواع ویزاهای موجود:

  1. ویزای دانشجویی آینده (Visum zur Studienbewerbung)

اگر هنوز پذیرش دانشگاه یا یک دوره مقدماتی را دریافت نکرده اید، باید برای ویزای دانشجویی آینده اقدام کنید. این ویزا به مدت سه ماه اعتبار دارد و به شما این امکان را می دهد تا شرایط لازم برای پذیرش در یک موسسه آموزش عالی آلمان را برآورده کنید. اگر به زمان بیشتری نیاز دارید، می توانید آن را تا شش ماه تمدید کنید. اگر در این دوره در یک موسسه آموزش عالی یا دوره مقدماتی پذیرفته شدید، می توانید برای اجازه اقامت دانشجویی درخواست خود را ارسال نمایید.

  1. ویزای دانشجویی (Visum zu Studienzwecken)

اگر اطلاعیه مبنی بر پذیرش در دانشگاه یا دوره مقدماتی را دریافت نموده اید، باید با توجه به اهداف تحصیلی خود درخواست ویزا کنید. ویزای دانشجویی معمولا سه ماه اعتبار دارد. در طی این سه ماه، شما باید برای تمدید مجوز اقامت خود در اداره ثبت نام بیگانگان در شهر محل دانشگاه خود اقدام کنید.

اسناد مورد نیاز برای درخواست ویزا

نمایندگی دیپلماتیک آلمان در کشور شما اطلاعات لازم برای اسناد اضافی مورد نیاز جهت درخواست ویزا را در اختیار شما قرار خواهد داد.

موارد ذیل بطور معمول ضرور هستند:

  • گذرنامه معتبر
  • گواهی تأیید پوشش بیمه درمانی
  • گواهی اثبات منابع مالی
  • گواهینامه ها و دستاوردهای علمی در گذشته
  • گواهی تسلط به زبان آلمانی یا مدرکی که قصد شرکت در دوره های آموزشی زبان در آلمان را دارید، یا مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل به زبان انگلیسی
  • برای ویزای دانشجویی آینده: مدرک ورودی دانشگاه های آلمان به رسمیت شناخته شده است.
  • برای ویزای دانشجویی: نامه پذیرش از دانشگاه آلمانی شما (یا بیانیه ای از دانشگاه که تأیید می کند شانس خوبی برای پذیرش دارید).
  • و احتمالا گواهی سلامت
نکاتی در مورد درخواست ویزا (لازم است که بدانید!)

هنگام درخواست ویزا، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • درخواست ویزای خود را به موقع ارسال کنید! پردازش ویزا می تواند چندین ماه طول بکشد و شما نمی توانید بدون ویزای معتبر وارد آلمان بشوید.
  • برای ویزای مناسب اقدام کنید! اطمینان حاصل کنید که درخواست شما برای ویزای دانشجویی است! ویزای دوره های گردشگری و زبان ممکن است بعداً به ویزای دانشجویی قابل تبدیل نباشد. اگر ویزای شما ویزای اشتباه باشد، مجبور به ترک کشور آلمان خواهید شد.
  • تاریخ ورود خود به آلمان را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای ثبت نام در دانشگاه و رسیدگی به تشریفات اداری، داشته باشید. ثبت نام یک پیش نیاز برای دریافت “اجازه اقامت دانشجویی” است.
  • اطمینان حاصل کنید گذرنامه شما برای مدت اقامت شما معتبر است! اگر مدارک گذرنامه/شناسنامه شما تا زمانی که در آلمان هستید منقضی شود، باید به کشور خود بازگردید و آنها را در آنجا تمدید کنید.

نحوه صحیح درخواست ویزا

به عنوان یک دانشجوی بین المللی برای ورود به آلمان شما نیاز به ویزای این کشور دارید، بسته به اینکه از کجا آمده اید و چه مدت زمانی قصد اقامت در اینجا را دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ضروری در مورد شرایط دریافت ویزا، با سفارت آلمان یا کنسولگری آلمان در کشور خود تماس بگیرید.

مدارک لازم برای دریافت ویزا در کشور شما

عموماً برای ورود به آلمان به ویزا نیاز دارید که پیش از اقدام به ورود باید برای آن درخواست نمایید. شما می توانید برای اخذ ویزا به نمایندگی دیپلماتیک آلمان در کشور خود مراجعه کنید. استثنائاتی برای بعضی کشورهای خاص، بسته به مدت و هدف اقامت شما، وجود دارد.

تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی

در بیشتر موارد متقاضیان باید ثابت کنند که حدود ۱۰.۳۳۲ یورو برای یک سال هزینه زندگی در اختیار دارند. این میزان پول برای هزینه زندگی در هنگام تحصیل در دانشگاه های دولتی بدون شهریه در نظر گرفته شده است.

کالج (Studienkolleg)

کالج  به عنوان “پلی” عمل می کند که شما را یاری می نماید، تا از فرهنگ دانشگاهی در کشور خود با فرهنگ دانشگاهی در آلمان سازگار شوید. به منظور انجام این کار، آنها دوره هایی را ارائه می دهند که مخصوص متقاضیان دانشگاه های بین المللی است. مدرسان  کالج ها، یا همان “بنیان گذاران این پل”، متخصصان بسیار ماهر و خبره ای هستند که شما را برای ورود به دانشگاه های آلمان آماده خواهند نمود.

از روی پل ساخته شده توسط Studienkollegs عبور کنید! دنیای جدید و هیجان انگیزی آن سوی پل در انتظار شماست.

کالج ها دوره های مرتبط آکادمیک را پی ریزی می نمایند تا متقاضیان را برای تحصیل در دانشگاه های آلمان آماده کند.

اگر شما مدرکی دال بر خاتمه تحصیل دبیرستان دارید که اجازه ورود به دانشگاه های کشور خودتان را به شما می دهد، اما به عنوان مدرک ورود به تحصیلات عالی (Hochschulzugangsberechtigung, HZB) در آلمان به رسمیت شناخته نشده است، قبل از شروع تحصیل باید در کالج ثبت نام کنید. گذراندن دوره کالج ضروری است، زیرا سیستم تحصیلی، مطالب آموزشی یا مدت حضور در مدارس کشور شما ممکن است آنقدر متفاوت از آلمان باشد که تحصیلات مقدماتی در کالج برای موفقیت در ورود به دانشگاه، تبدیل به یک ضرورت می شود.

جزئیات مطالب آموزشی و مقررات رسمی، از یک کالج به کالج دیگر یا در ایالت های فدرال بطور جداگانه ممکن است، متفاوت باشد. درگاه های اینترنتی کالجی که در آن شرکت خواهید کرد، در مورد کلاس ها، امتحانات ورودی و نهایی اطلاعات دقیق تری به شما ارائه می دهند (Feststellungsprüfung) یا (آزمون ارزیابی FSP).

اما اساساً، مفاهیم آموزشی، موارد لازم و اهداف مشترکی که در کالج ها ارائه می شود یکسان است. به هر حال، پس از گذراندن آزمون ارزیابی FSP، شما واجد شرایطِ تحصیل در هر دانشگاه آلمانی هستید. ویژگی و صلاحیت این کالج ها، در مورد دستورالعمل ها و مفهوم آموزش و تدریس در آنها به متقاضیان ورود به دانشگاه، اساتید، متخصصان واجد شرایط آموزش و پرورش و یا عموم علاقمندان، ارائه می شود.

انواع مختلف کالج Studienkolleg

کالج در دانشگاه یا دانشگاه علمی کاربردی

دو نوع کالج وجود دارد. آنها یا به دانشگاه وابسته هستند یا دانشگاه علمی کاربردی. اگر امتحانات نهایی را در کالج دانشگاه با موفقیت گذرانده اید، می توانید در هر دو گزینه تحصیل کنید. اگر امتحانات خود را در کالج وابسته به دانشگاه علمی کاربردی گذرانده اید، معمولاً شرایط تحصیل در دانشگاه را ندارید، و فقط می توانید در دانشگاه علوم کاربردی تحصیل کنید. فارغ التحصیلان کالج ها می توانند برای تحصیل در سراسر آلمان درخواست دهند.

کالج های دولتی و خصوصی

علاوه بر تمایز بین کالج های وابسته به دانشگاه ها یا دانشگاه های علمی کاربردی، بین کالج های خصوصی و دولتی نیز تفاوت وجود دارد. کالج های دولتی معمولاً بدون شهریه هستند و مدرک آنها غالبا برای تحصیل در هر نقطه از آلمان معتبر است. کالج های خصوصی اغلب شهریه دریافت می کنند و مهم این است که بدانید، کالج خصوصی که مایل به تحصیل در آن هستید، آیا گواهی معتبری را در سراسر آلمان ارائه می دهد یا خیر.

دوره های تخصصی کالج ها

کالج دانشگاه، دوره های تخصصی زیر را به عنوان آمادگی برای تحصیل در دانشگاه ارائه می دهد:

دوره M: برای رشته های پزشکی، بیولوژیکی و داروسازی
دوره T: برای رشته های ریاضی، علمی یا فنی
دوره W: برای رشته های تجاری، اقتصادی و علوم اجتماعی
دوره G: برای مطالعات بشری یا مطالعات زبان آلمانی
دوره S: برای دوره های زبان

کالج دانشگاه علمی کاربردی، دوره های تخصصی زیر را به عنوان آمادگی برای تحصیل ارائه می دهد:

دوره TI: برای رشته های فنی و مهندسی
دوره WW: برای رشته های اقتصادی و تجاری
دوره GD: برای رشته های طراحی و هنر
دوره SW: برای رشته های علوم اجتماعی

هزینه شرکت در کالج 

شهریه ای برای شرکت در کالج دولتی وجود ندارد، اگرچه معمولاً بسته به کالج هزینه ای بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ یورو در هر ترم وجود دارد. علاوه بر این شما باید هزینه بیمه درمانی را بپردازید و نیاز به خرید کتاب و سایر ملزومات تحصیل دارید. زندگی در آلمان گران است. شما باید تقریباً مبلغ ۷۰۰ یورو در ماه برای اجاره، لباس، غذا و غیره در نظر بگیرید.

معمولاً هنگام تحصیل در کالج اجازه ندارید در طول ترم کار کنید. اگرچه امکان کار در تعطیلات ترم وجود دارد، اما برای زندگی کافی نخواهد بود! دانش آموزان معمولاً کمک هزینه دریافت نمی کنند. شما باید برنامه ریزی کنید تا بتوانید در طول مدت زندگی خود در آلمان درآمد کافی داشته باشید.

آیا می توانم ترم اول را در هر کالجی بخوانم و سپس برای ترم دوم به کالج دیگر بروم؟ معمولاً امکان جا به جایی بین کالج ها وجود ندارد. مدیران هر دو کالج می توانند در مورد استثنائات احتمالی تصمیم گیری نمایند.

آیا باید در همان مکانی که آزمون نهایی ارزیابی خود را گذرانده ام، تحصیل کنم؟ خیر، در صورت گذراندن آزمون نهایی ارزیابی، می توانید برای تحصیل در هر نقطه از آلمان برای هر دانشگاهی درخواست خود را ارسال کنید.

الف) مهارت های عمومی برای کسب مدرک تحصیلی

دانش آموزان شایستگی های اجتماعی و بین فرهنگی خود را با تعامل در یک محیط آموزشی و یادگیری بین المللی گسترش می دهند. آنها متقابلاً برای عقاید مختلف دینی، سیاسی و فرهنگی یکدیگر، صرف نظر از اصل و نصب، گروه قومی، جنسیت، گرایش جنسی، سن یا هرگونه نقص عضو، مطابق با روح نظم لیبرال دموکراتیک قانون اساسی احترام قاتلند.

آنها در تعامل با فرهنگ آموزش و یادگیری در موسسات آموزش عالی آلمان اعتماد به نفس پیدا می کنند و به ویژه مهارت های کلیدی مانند روحیه تیمی، مدیریت زمان، سازماندهی و استقلال در کار و آموزش را کسب می کنند.

ب) تسلط به زبان برای کسب مدرک یک برنامه تحصیلی

کلاس های کالج های دانشجویی مروجِ فراگیری مهارت های زبان عمومی، فنی و علمی را تا سطح C1در چارچوب مرجع مشترک اروپا هستند. دانش آموزان با مشارکت فعال در همه مباحث و آموزش مشترک و کار در کلاس های آموزش محور، مهارت های ارتباطی خود را گسترش می دهند. آنها با استفاده از فرصت نوشتن درباره مباحث خاص، توانایی خود را در نوشتن بیان می کنند. ادغام ساختارهای زبانی و ایجاد واژگان فنی مناسب، زمینه ای برای فراگیری بیشتر زبان دانشگاهی است:

خواندن: دانشجویان با مطالعه و بررسی متون علم محور، درک بهتری از علوم پیدا می کنند.
گوش کردن: دانشجویان با گوش کردن به ارائه اطلاعات بصورت شفاهی، در هر دو زمینه زبانِ عمومی و علمی از جمله سخنرانی ها، ارائه ها، بحث های تخصصی و مناظره ها، این اطلاعات را درک و پردازش می کنند.
نوشتن: دانشجویان بر مبانی نگارش علمی تسلط دارند. آنها متونی با ساختار منطقی و منسجم تهیه می کنند و قادر به ارائه و بحث در مورد مسائل پیچیده هستند.
صحبت کردن: دانشجویان می توانند با اعتماد به نفس درباره مفاهیم معمول دانشگاهی از جمله مناظره ها، مقاله ها و ارائه مباحث، صحبت کنند.

فهرست مطالب

از مشاوره تا اقامت کنارتان هستیم.
کـافیست فــرم مــشاوره را پـــر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟