تسهیل قانون مهاجرت نیروی کار ماهر در آلمان

چگونه آلمان قصد جذب کارگران بیشتر، از طریق تغییر قانون مهاجرت نیروی کار ماهر را دارد؟

 

آلمان: تسهیل قانون جذب نیروی کار ماهر. در 23 ژوئن 2023، پارلمان آلمان قانون جدیدی را تصویب کرد که قانون مهاجرت نیروی کار ماهر را اصلاح نماید. این قانون ورود و اقامت را برای کارگران ماهر واجد شرایط از کشورهای ثالث تسهیل می‌نماید.

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، آلمان در حال حاضر با کمبود نیروی کار ماهر در بخش‌های کلیدی مواجه هستند. در نتیجه، فرصت‌های شغلی پرنشده در حال افزایش است و دولت به دنبال راه‌هایی برای تسهیل ورود کارگران خارج از اتحادیه اروپا، به آلمان است.

قانون مهاجرت نیروی کار ماهر جدید، با ارائه تغییرات عمده زیر، با هدف جذب کارگران ماهرِ بیشتر، از خارج کشور برای مبارزه با کمبودهاست.

تغییرات در کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا یک مجوز کار و اقامت در سراسر اتحادیه اروپاست که به دارنده آن راهی برای اقامت دائم و شهروندی در یک کشور اتحادیه اروپا می‌دهد. درخواست برای کارت آبی اتحادیه اروپا به مقامات ملی ذی‌صلاح در کشوری که متقاضی مایل به کار است انجام می‌شود.

طبق قوانین جدید آلمان، کارگران بسیار ماهر واجد شرایط دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا با حداقل حقوق 49581.60 یورو (یا 39682.80 یورو در مشاغل مورد نظر دارای کمبود) خواهند بود. کارت آبی با حقوق کاهش یافته برای طیف وسیع‌تری از مشاغل در دسترس خواهد بود، از جمله:

  • مدیران تولید و توزیع
  • مدیران خدمات حرفه‌ای، مانند متخصصان مراقبت از کودکان
  • آموزش حرفه‌ای‌ها
  • متخصصان مختلف سلامت (به عنوان مثال، پرستاران، دامپزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و به‌طور خلاصه کادر درمان)
  • کلیه دانشگاهیان که در سه سال گذشته فارغ التحصیل شده‌اند
  • متخصصان فن‌آوری اطلاعات که به جای مدرک دانشگاهی دارای مدارک حرفه‌ای هستند
  • کسانی که وضعیت محافظت شده دارند.

کارت آبی اتحادیه اروپا همچنین اجازه تغییر کارفرما را تنها با یک اظهارنامه به جای درخواست می‌دهد و حداقل 12 ماه (به جای 24 ماه در حال حاضر) نیاز دارد.

تغییرات در قوانین مربوط به مدارک تحصیلی

قانون جدید مهاجرت نیروی کار ماهر، همچنین قوانین مربوط به مدارک تحصیلی را کاهش می‌دهد و تغییرات زیر را ایجاد نموده است:

  • کارگران بسیار ماهر دیگر نیازی به مدرک تحصیلی در موضوعی مرتبط با شغل خود ندارند. کارگران با آموزش حرفه‌ای در هر زمینه‌ای قادر خواهند بود در هر زمینه واجد شرایط شغلی را انتخاب کنند.
  • برخی از کارگران خارجی ماهر (با درآمد بالاتر از یک آستانه حقوق و حداقل دو سال سابقه حرفه‌ای) دیگر نیازی به شناسایی مدارک و تجربه آنها در آلمان ندارند، اگر در کشور خود به رسمیت شناخته شوند.
  • در صورت نیاز به شناسایی مدارک در آلمان، یک کارگر خارجی با یک پیشنهاد شغلی می‌تواند به آلمان رفته و در طی فرآیند شناسایی شروع به کار کند.
  • در صنایعی که آلمان کمبود شدید نیروی کار را تجربه می‌کند، کارگران می‌توانند بدون در نظر گرفتن صلاحیت، با یک توافق‌نامه دسته‌جمعی، وارد آلمان شده و تا 8 ماه کار کنند.

شما می‌توانید در صفحات “کاریابی کادر درمان”   و   “کاریابی در آلمان” در مورد شرایط یافتن شغل مناسب خود به اطلاعات بیشتر دست یابید.

کارت فرصت” جدید

اتباع خارجی واجد شرایط که پیشنهاد شغلی ندارند، در صورتی که واجد شرایط یک سیستم امتیازدهی برای یک “کارت فرصت” جدید باشند، می‌توانند تا یک سال در آلمان برای جستجوی کار تلاش کنند.

برای مهارت‌های زبان آلمانی و/یا انگلیسی، روابط موجود با آلمان و سن، امتیاز تعلق می‌گیرد.

کارت فرصت اجازه‌کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته را در حین جستجوی شغل ماهر به جوینده می‌دهد و استخدام آزمایشی نیز مجاز است.

دیگر تغییرات:

در نهایت، تغییرات زیر به عنوان بخشی از قانون اصلاح شده مهاجرت نیروی کار ماهر معرفی شده است:

  • دانشجویان به راحتی می‌توانند در حین اتمام تحصیلات خود کارهای ثانویه را انجام دهند.
  • پناه‌جویان با درخواست‌های معلق ارائه شده تا 29 مارس 2023، که دارای شرایط و صلاحیت‌های مربوطه و یک پیشنهاد شغلی هستند، همچنین اجازه خواهند داشت تا زمانی که درخواست پناهندگی آنها در حال انجام است، به دنبال کار یا آموزش حرفه‌ای بگردند.

    اصلاح قانون جذب نیروی کار ماهر

    اصلاح قانون جذب نیروی کار ماهر

  • دارندگان ویزای توریستی دیگر نیازی به ترک آلمان قبل از بازگشت برای کار نخواهند داشت.
  • سهمیه اتباع کشورهای بالکان غربی دو برابر می‌شود. سالانه بالغ بر 50000 شهروند از شش ایالت بالکان غربی آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان اجازه مهاجرت به آلمان را خواهند داشت.
  • والدین یک کارگر خارجی متخصص نیز واجد شرایط دریافت اجازه اقامت برای الحاق خانواده خواهند بود. در صورتی که همسر کارگر خارجی مقیم دائم آلمان باشد، همین امر در مورد خانواده شوهر کارگر خارجی نیز صدق می‌کند.

6 جولای 2023

فهرست مطالب

از مشاوره تا اقامت کنارتان هستیم.
کـافیست فــرم مــشاوره را پـــر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟